Zo los je een ruzie of een meningsverschil op. Gebruik geweldloze communicatie!
Zo los je een ruzie of een meningsverschil op. Gebruik geweldloze communicatie

Zo los je een ruzie of een meningsverschil op. Gebruik geweldloze communicatie!

Discussies, ruzies, verschil van mening… iedereen kent het wel. Voor de meeste mensen is dat iets wat ze liever vermijden. De situaties geven een onprettig gevoel en dat willen we liever niet.

Toch kun je er redelijk eenvoudig uit komen, met 2 hele belangrijke ingrediënten:

Respect en aandacht!

Een voorbeeld:

Janine heeft ruzie met Paul. Janine zou boodschappen doen en eten koken. Dat heeft ze niet gedaan. Als Paul thuiskomt en ziet dat er nog geen eten staat, wordt hij boos. Paul heeft de verwachting dat het klaar staat en daarom wordt Paul boos op Janine. Allebei roepen ze dingen die eigenlijk niet handig zijn. Zo zegt Janine dat hij niet in een hotel woont en zegt Paul dat zij zich ook nooit aan een afspraak kan houden. And so on…..

Nog een voorbeeld:

Dirk en Marleen wonen samen. Dirk neemt onverwachts een paar vrienden mee naar huis om 23.00. Marleen sliep al en word wakker door het lawaai. Marleen wordt boos en zegt tegen Dirk dat het hier geen café is en dat ze maar ergens anders moeten gaan zitten. Dirk zegt dat ze zich aanstelt en dat ze altijd zo saai is.

Laatste voorbeeld:

Bart is de broer van Suzan. Suzan is weg. Bart heeft een lekke band. Bart ziet dat Suzan haar fiets open staat en neemt haar fiets mee. Als Suzan thuis komt en ziet dat Bart op haar fiets aan komt rijden, flipt ze. Ze schreeuwt dat hij direct van haar fiets af moet gaan en vraagt hem wat hem bezield om zomaar haar fiets mee te nemen. Bart roept dat ze zeikt en dat ze niet zo moet janken om een fiets.

In alle voorbeelden (waar je misschien wel wat in herkent 😉 ) zijn de twee belangrijkste ingrediënten niet aanwezig. Er is geen respect naar elkaar toe en ook geen aandacht.

Respect

Respect betekent ten eerste dat je dingen voor je houdt die niets toevoegen en die je niet gaan helpen tijdens het gesprek. Houd je daarom in, slik je woorden in en denk eerst even goed na voordat je wat zegt. Respect betekent ook, dat ondanks je misschien de ander niet begrijpt, je toch respect hebt voor de mening van een ander. Respect hebben voor de grenzen en meningen van een ander zijn heel belangrijk!

Aandacht

Aandacht betekent dat je luistert naar het verhaal van de ander. Waarom is het zo gegaan? Kun je je misschien verplaatsen in de ander? Luister en vraag door zodat je echt de ander hoort en misschien ook wat meer begrip kunt voelen voor de ander. Uiteraard moet de ander vervolgens ook aandacht aan jou geven. Luister echt naar elkaar en laat de ander helemaal uitpraten. Schiet niet direct in de verdediging. Probeer echt de ander te horen en te begrijpen.

Als je met respect aandacht hebt voor elkaar, dan begrijp je beter waarom de ander iets doet. Luister naar elkaar wat de ander nodig heeft en bespreek vervolgens hoe het in het vervolg beter kan.

Janine heeft het misschien heel erg druk gehad en kon het even niet meer aan. Paul was wat geïrriteerd door het werk en reageerde daarom zo heftig.

Dirk zijn café was misschien plots gesloten en ging onder druk van zijn vrienden maar naar zijn huis. Marleen had knallende koppijn en wilde heel graag een goede nacht maken.

Suzan vindt het niet fijn als anderen aan haar spullen zitten en is heel erg zuinig hierop. Bart Was in paniek omdat hij een examen moest maken en zijn zus niet kon bereiken.

Ze kunnen samen bespreken wat ze beide nodig hebben zodat er naar beide hun behoefte wordt gekeken. Zo kun je samen een oplossing bedenken en oog hebben voor elkaar.

Wees lief voor elkaar 🙂

Dit boek kan heel interessant voor je zijn als je wilt werken aan je (geweldloze) communicatie!

Wil je nou meer tips van ons?

Check en volg ons dan op social media!

Heb je een vraag naar aanleiding van dit blog? Of een andere vraag?

Neem contact met ons op door een mailtje te sturen naar paulienenjeff@stayincharge.nl of volg ons op InstagramFacebookTiktok en YouTube.

Je kunt ons natuurlijk ook altijd berichten via social media.

We reageren altijd zo snel mogelijk!

Groetjes,
Paulien en Jeff

Stay In Charge!

Misschien vind je dit ook interessant

Subscribe to Our Newsletter

Class aptent taciti sociosqu ad litora torquent per conubia nostra. Quisque a vehicula magna.

Address

Class aptent taciti sociosqu ad litora torquent per 1230.

Call Us

(+880) 123 456 7898
(+880) 123 456 7898

Email Us

contact@divi.com
potterystudio@divi.com